Object Snap در اتوکد. در این جلسه از آموزش اتوکد می خوام راجع به گیره ها در برنامه اتوکد توضیح بدم. گیره ها یا Object Snap ها کمک زیادی در ترسیم دقیق اشیا در اتوکد می کنند.
فرض کنید می خواهید از مرکز یک دایره، خطی رسم کنید. اگر مختصات مرکز دایره را ندانید، هر مقدار هم که به ظاهر، نزدیک مرکز کلیک کنید، با بزرگ نمایی مشخص می شود که نقطه شما از مرکز فاصله دارد.
برنامه اتوکد برای حل این مشکل، گزینه گیره شیء (Object Snap) را در اختیار کاربران قرار داده است تا شما بتوانید به راحتی و به طور دقیق این نقاط خاص را انتخاب کنید. برای هر نقطه خاص، گیره خاصی قرار داده شده است.
آیکون مربعی شکل گیره ها در سمت راست پایین برنامه قرار داده شده است که برای فعال شدن این آیکون باید بر روی آن کلیک کنید تا از رنگ خاکستری به رنگ آبی درآید.
می توانید از کلید F3 نیز برای فعال کردن این دستور کمک بگیرید. همچنین با تایپ دستور OS در خط فرمان و فشردن کلید Enter صفحه مربوط به تنظیمات این گیره ها باز می شود که می توانید تنظیمات آن را انجام دهید.
اما من می خوام از این جلسه به بعد یکی یکی این آیکون را براتون تشریح کنم.
اگر دقت کنید کنار گزینه Object Snap در سمت راست پایین برنامه که به شکل یک مربع با یک گیره در سمت چپ بالای آن می باشد، کلیک کنید تا 13 دستور مربوط به Snap ها دیده شود.
خب بریم سراغ اولین گزینه:
1- Endpoint (نقطه انتهایی): از این گیره برای انتخاب نقطه انتهایی خط، کمان و منحنی استفاده می شود و مخفف آن در خط فرمان، end است. برای اجرای این دستور به شکل زیر عمل کنید.
یک دستور ترسیمی (مثل Line) را اجرا کنید.
برای فعال کردن این گیره، روی آیکون Endpoint کلیک کنید یا در خط فرمان، حروف end را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید.
اشاره گر موس را نزدیک نقطه انتهایی شیء ببرید تا مربع سبز رنگی نمایان شود.
حالا با کلیک کردن، این نقطه به عنوان نقطه شروع شیئی که می خواهید ترسیم کنید، در نظر گرفته می شود.
منبع : Object Snap در اتوکد